Цю статтю я змушений написати у відповідь на численні дзвінки занепокоєних жителів курортного села Залізний Порт. Причина – в області та районі щось вирішили за нас і нас об’єднують. На базі Голопристанського району буде чотири, або навіть дві громади. Що об’єднатися обов’язково потрібно до середини літа. Новофедорівська сільська рада, якій підпорядковується Залізний Порт, має стати частиною громади з центром в с. Бехтери, або с. Чулаківка. В результаті ми можемо забути про відновлення дитячого садочку, а школа буде лише початкова. Весь чиновницький апарат буде перенесено до центру громади (податкова, соцзахист, пенсійний фонд, держреєстратор, казначейство, міліція, пожежна, ФАП, РАГС). Та є ще те, про що ніхто не говорить – земля. Але про все по порядку.

В квітні 2014 року затверджено «Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні» згідно якої територіальні громади будуть наділені повноваженнями для забезпечення:

  • місцевого економічного розвитку (залучення інвестицій, розвиток підприємництва);
  • розвитку місцевої інфраструктури, зокрема доріг, мереж водо-, тепло-, газо-, електропостачання і водовідведення, інформаційних мереж, об’єктів соціального та культурного призначення;
  • планування розвитку території громади;
  • вирішення питань забудови території (відведення земельних ділянок, надання дозволів на будівництво, прийняття в експлуатацію будівель);
  • благоустрою території;
  • надання житлово-комунальних послуг (централізоване водо-, теплопостачання і водовідведення, вивезення та утилізація відходів, утримання будинків і споруд, прибудинкових територій комунальної власності);
  • організації пасажирських перевезень на території громади;
  • утримання вулиць і доріг у населених пунктах;
  • громадської безпеки;
  • гасіння пожеж;
  • управління закладами середньої, дошкільної та позашкільної освіти;
  • надання послуг швидкої медичної допомоги, первинної охорони здоров’я, з профілактики хвороб;
  • розвитку культури та фізичної культури (утримання та організація роботи будинків культури, клубів, бібліотек, стадіонів, спортивних майданчиків);
  • надання соціальної допомоги через територіальні центри;
  • надання адміністративних послуг через центри надання таких послуг.

В центрі територіальної громади мають надаватися послуги з:

  • санітарно-епідеміологічного захисту;
  • соціального захисту населення (виплата пенсій, субсидій, компенсацій, забезпечення надання пільг);
  • казначейського обслуговування;
  • реєстрації актів цивільного стану.

На рівні райцентру буде забезпечуватися тільки:

  • виховання та навчання дітей у школах-інтернатах загального профілю;
  • надання медичних послуг вторинного рівня.

Компетенцією обласного рівня буде забезпечення:

  • регіонального розвитку;
  • охорони навколишнього природного середовища;
  • розвитку обласної інфраструктури, насамперед обласних автомобільних доріг, мережі міжрайонних та міжобласних маршрутів транспорту загального користування;
  • професійно-технічної освіти;
  • надання високоспеціалізованої медичної допомоги;
  • розвитку культури, спорту, туризму.

Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» набрав чинності 04.03.2015. Офіс реформ з децентралізації відкрито 05.05.2015, очолив його Юрій Горбенко. Згідно планів Офісу, до 18 травня необхідно було визначитися з центрами добровільних територіальних громад і до 20 травня підготувати паспорт громади, в якому буде вказано кількість населення та площа території, яку займає територіальне об’єднання. Процедуру об’єднання територіальних громад потрібно завершити до 15 липня, тому що далі наступний етап – планування бюджету.

За словами керівника Офісу, якщо громади будуть об’єднуватися в рамках перспективного плану, вони отримають від держави за участь у просуванні реформи значний бонус у сумі 2,5 мільйони гривень до кінця цього року, на наступний рік ця сума буде збільшена до 47 мільйонів гривень на кожну громаду. Згідно офіційного прес-релізу Херсонської ОДА, дійсно, у Офісу реформ є бажання на базі кожного району створити приблизно 2-6 територіальних громад, в залежності від площі та чисельності населення в районі.

Згідно «Методики формування спроможних територіальних громад», об’єднання здійснюється з урахуванням:

  • здатності органів місцевого самоврядування вирішувати суспільні питання, які належать до їх компетенції, для задоволення потреб населення наших сіл;
  • історичних, географічних, соціально-економічних, культурних особливостей розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць;
  • розвитку інфраструктури відповідних адміністративно-територіальних одиниць;
  • фінансового забезпечення відповідних адміністративно-територіальних одиниць;
  • трудової міграції населення;
  • доступності послуг у відповідних сферах.

Але проблема в тому, що людям ніхто не розтлумачив вміст положень цілого пакету законів. Пройшло два місяці з дати набрання чинності закону, а жителів сіл тільки зараз поставили перед фактом. Як так вийшло, що добровільне об’єднання стало примусовим? Чому Бехтерською територіальною громадою має бути поглинуто дев’ять сільських рад (Бехтерська, Олексіївська, Збур`ївська, Новофедорівська, Круглоозерська, Нововолодимирівська, Долматівська, Новософіївська, Добропільська), а сусідня Лазурненська утворюється лише на базі двох сільрад (Лазурненська, Володимирівська)? Чому про це не знали жителі нашого села?

27 травня представники Новофедорівської сільської ради пішли по дворам з анкетами, в яких було три основних питання:

  1. Чи знайомі ви з Законом «Про добровільне об’єднання територіальних громад»?
  2. Чи знайомі ви з «Методикою формування спроможних територіальних громад»?
  3. Чи проводив хтось роз’яснювальну роботу?

Також пропонувалося розглянути варіант об’єднання в громаду з центром в с. Бехтери, висловитись проти такого об’єднання, або запропонувати свій варіант.

Ніхто не мав достовірної та вичерпної інформації про суть реформи, сільська рада не проводила роз’яснювальну роботу. Мало того, підчас опитування стало зрозуміло, що сільська рада і зараз не здатна нічого пояснити. Фактично їх влаштовує нинішній стан справ. Саме сільрада мала організувати інформування про суть реформ та громадське обговорення пропозицій по об’єднанню громад. Ініціювати створення робочих груп з розробки проекту рішення про можливе об’єднання. Запропонувати той варіант який би влаштував не окремого чиновника, а переважну більшість громади.

Можливо, не мені судити хто винен і в якій мірі. Я вже десять років живу в Києві і тільки в курортний сезон приїжджаю в Залізний Порт допомагати батькам. Але я маю тут право голосу і не тільки тому, що в Залізному Порту прописаний, а й тому, що сумлінно сплачую податки на рахунок Новофедорівської сільської ради, маючи власний бізнес в столиці. Також я знаю про що писатиму нижче, тому що як голова ради Громадської організації «Громада Залізного Порту» є членом Комітету з питань місцевої та регіональної політики Громадської ради при Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

На сайті Херсонської обласної ради можна знайти документ під назвою «Перспективний план (орієнтовний перелік)         формування спроможних (об’єднаних) територіальних громад у Херсонській області». У Голопристанському районі пропонується сформувати чотири територіальні громади з центрами у м. Гола Пристань, с. Нова Збур`ївка, с. Чулаківка і с. Бехтери. Перші три громади об’єднуються на базі 4-5 сільських рад. А нашу громаду пропонують утворити на базі 9 сільрад.

Але нам всім слід пам’ятати, що навіть затверджений «Перспективний план» не є фактом об’єднання громад, а лише баченням Офісу реформ «ефективного територіального устрою на базовому рівні в межах відповідної області». Легалізація громад відбудеться з проведенням місцевих виборів. Обов’язок громади – не з кимсь об’єднатись, а бути спроможною, мати змогу надавати людям якісні послуги і створювати на своїй території комфортне для людей середовище. Об’єднання – це не обов’язок, а право громади. Отже, якщо громада проти об’єднання, її ніхто не зможе змусити. Але, думаю, слід розглянути всі можливі варіанти.

Варіант № 1. Об’єднання 9 сільрад з центром в Бехтерах. Очевидно, експерти на чолі з Юрієм Горбенко помилилися з вибором. Проти цього об’єднання виступає більшість громади Залізного Порту. При чому відторгнення відбувається в першу чергу на підсвідомому рівні. Це і все більший занепад села останні 10 років. І, головне, це та ж проблема що і з Новофедорівкою – різне економічне спрямування сіл через неякісний менеджмент призводить не до співпраці а до постійної конфронтації. Залізнопортівці завжди бажали від’єднатися від новофедорівчан. Можливо через нерозуміння місцевої специфіки й прозвучали ідеї відновлення рисових чеків?..

Цей нерозумний крок призведе до загострення земельного питання. Ні для кого не є новиною що в межах с. Залізний Порт практично відсутня вільна земля. Нові сільські ради матимуть більше повноважень щодо розпоряджання земельними ділянками. Тобто можна буде розширити межі с. Залізний Порт та, відповідно, змінити цільове призначення з сільськогосподарського на житлову забудову. Після того, як нас підпорядкують Бехтерам ми втратимо контроль над власною землею. Кожен житель нової територіальної громади матиме право написати заяву і бажатиме отримати земельну ділянку в кількох сотнях метрів від моря. Замість того щоб продовжувати розвивати курортну інфраструктуру, ми зав’язнемо в земельних війнах.

Варіант №2. Наполягати на тому, що в Новофедорівській сільраді все залишається усе так, як було до цього. Повне ігнорування пропозицій обласних чиновників. Але треба розуміти – якщо наша громада з населенням до 5000 (у нас лише 2500 чоловік), вона ні за яких умов не може бути спроможною надавати усі необхідні послуги своїм мешканцям. На це у неї нема ні інфраструктури, ні фінансів, ні кадрів. Тобто, відмовившись від об’єднання, за більшістю публічних послуг громадяни такої громади, як і зараз, звертатимуться до громади (сьогодні – райцентру), яка ці послуги надавати спроможна. Крім того, не об’єднавшись, громада не отримає функцій, повноважень та фінансових ресурсів на рівні міста обласного значення. Ми матимемо свою громаду, але проситимемося за послугами до чиновників інших громад, які будуть тепер не тільки незалежними але й самодостатніми.

Варіант №3. Вихід Залізного Порту з Новофедорівської сільради та приєднання до Круглоозерської. Технічно складний, але можливий. Суті проблем не змінює. Нам все одно потрібно буде користуватися послугами чиновників сусідніх громад.

Варіант №4. Свого часу Залізний Порт підпорядковувався Круглоозерській сільській раді. Т.в.о. голови і депутати Новофедорівської сільської ради вже провели переговори з Круглоозерською сільською радою щодо можливого об’єднання. Залізний Порт та Новофедорівка, в цьому випадку не претендують на роль центру. Таким чином об’єднуємо с. Новофедорівка (973 чоловік населення) с. Залізний Порт (1528 чол.), с. Круглоозерка (1368 чол.), с. Більшовик (368 чол.). Центр в с. Круглоозерка. Вона далі від моря – легше забезпечити нормальні умови для ведення адміністративної роботи. Але слід розуміти, це все одно не та кількість населення яка спроможна утримувати додатковий чиновницький апарат. Потрібні будуть час і кошти, щоб відремонтувати те що є, або побудувати нові адміністративні будівлі, забезпечити технікою та меблями кабінети тощо. Частково ці витрати можуть бути компенсовані з бюджету. Можливо цей варіант стане перехідним до наступного варіанту.

Варіант №5. Лазурненська сільрада згідно вищезгаданого «Перспективного плану» об’єднується Володимирівською: п.г.т. Лазурне (3214 чоловік населення), с. Новоросійське (737 чол.), с. Володимирівка (881 чол.), с. Лиманське (295 чол). Це найменше об’єднання територіальних громад в області. Якщо ми здатні об’єднатися з Круглоозерською сільрадою, то ймовірно можемо спробувати об’єднатися і з Лазурненською. З центром в п.г.т. Лазурне.

Стосовно цього варіанту є два заперечення:

  • Рішення має прийматися не на рівні області, а на рівні Києва. Але якщо будуть проведені справжні громадські слухання, все відбудеться легітимно і прозоро, а рішення відображатиме реальне прагнення громад, нам ніхто не зможе перешкодити. Така пропозиція знайде підтримку і в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
  • Розбита дорога. Через кілька років в такому ж стані буде і дорога на Бехтери з нинішніми підходами. Але у цього варіанту об’єднання є всі шанси вирішити проблему і з дорогами, і навіть пустити комунальний електротранспорт по ним.

На моє переконання, рано чи пізно все узбережжя від Залізного Порту до Лазурного об’єднається в єдиний житловий масив. Але рішення про розширення меж населених пунктів та зміну цільового призначення ми зможемо контролювати лише якщо об’єднання буде рівноправним, а не так як нам запропонували в Офісі реформ. У всіх селах що входитимуть в таке об’єднання схожі проблеми і, головне, прагнення надавати якісний сервіс для гостей курорту. Я вважаю безвідповідальними і дикими заяви про відновлення рисових чеків. Ми вже мали підтоплення. Але на сам перед у нас курортна зона. Яка має бути екологічно чистою. Саме тому я закликаю власників паїв на рисових чеках об’єднатися в житлово- будівельно-обслуговуючий кооператив і самостійно розпоряджатися своєю власністю. Саме завдяки вам Залізний Порт отримає вільне дихання, нормальну паркову зону, місце для проведення фестивалів і т.п. Слід бути готовим що інвестори прийдуть в Україну вже найближчі кілька років, а можливо вони нам і не знадобляться. Тому що кожен житель села Залізний Порт захоче долучитися до такого проекту і тільки від вкладу матеріального, фінансового чи фізичного буде залежати його доля в кооперативі.

Слід брати приклад з наших сусідів. Мало хто знає що в Лазурному з 2012 року працює сонячна електростанція, а Скадовське узбережжя заставлене вітряками. Хто заважає нам робити те саме?

Варіант № 6. Центр громади в м. Гола Пристань, територіальна громада в межах всього Голопристанського району. Випадки коли всі села району об’єднуються в одну громаду є. Зокрема в Хмельницькій області в межах Новоушицького, Старосинявського та Ярмолинецького районів запропоновано утворити по одній об’єднаній територіальній громаді. Але Голопристанський район значно більший. І цей варіант не відміняє вищеописаних ризиків щодо земельних конфліктів, хоча тут вони значно менші.

На мою думку, оптимальним був би 5й варіант, але його можливо буде реалізувати, за умови, якщо він буде підтриманий і громадою, і Офісом реформ. Щодо Бехтер, то з ними треба не об’єднуватися, а співпрацювати в рамках прийнято ще одного нового закону «Про співробітництво територіальних громад». Саме завдяки фермерам та підприємцям Бехтер, Чулаківки, Збур’ївки та інших великих сільгосп-орієнтованих сіл ми можемо отримати статус курорту Державного значення. Зараз Залізний Порт, відповідно до Постанови КМУ № 1391 від 15 грудня 1997 року включено до переліку населених пунктів, віднесених до курортних. Для того щоб отримати статус державного рівня на курорті має працювати хоча б два санаторії. Свого часу санаторій «Золота Нива» був побудований колгоспами Херсонської області. І в міжсезонний період працівники колгоспів мали можливість проходити лікування та оздоровлюватись після важкої праці.

Важливо знати, що реформа місцевого самоврядування йде в узгодженні з реформою регіональної політики. В законі наголошується, що це ініціатива знизу, яка має бути підтримана зверху і закріплена на рівні Конституції. Ці зміни в державі стануть частиною новітньої історії України. Завданням державної регіональної політики є підтримка стратегічних для регіонів проектів, тому в Офісі реформ хочуть «підтягнути» регіони, які відчувають більш гострі економічні труднощі. Але створення повноцінного місцевого самоврядування стане передумовою розвитку регіонів лише з врахуванням їх особливостей. Саме тому у законі про об’єднання громад сказано, що мають враховуватись історичні, природні, етнічні, культурні та інші фактори, такі, що впливають на стійкість новоутвореної об’єднаної громади. Тож нам потрібно усвідомити, що все в наших руках. Пора брати відповідальність на себе за завтрашній день для своїх сімей і за майбутнє наших дітей.

Загальний висновок: Об’єднання громад довгий і складний процес, саме тому сільради всіх без виключення регіонів України так обережно, з певним скепсисом і підозрою реагують на чергові спроби провести адміністративно-територіальну реформу. Тому слід зважено підходити до таких рішень. Територіальна громада сіл Залізний Порт і Новофедорівки не повинна погоджуватись на об’єднання дев’яти сільрад на чолі з Бехтерами під приводом «бігом, бігом – поки не почалось». За законом, це ініціатива знизу. Тому потрібно громадам самим, на рівні робочих груп відпрацювати всі можливі і не можливі варіанти об’єднання/роз’єднання. Максимально публічно висвітлювати весь процес переговорів, а кінцеве рішення маж прийматися абсолютно прозоро. Тільки тоді новоутворена структура буде визнана легітимною.

Реальність: Через інертність територіальних громад Варіант №1 відбудеться. 4й варіант нічого насправді не змінить, все через ту ж інертність…

З повагою,
Євген Рудницький
Голова ради ГО «Громада Залізного Порту»
Підприємець та житель Залізного Порту